Het spel en de knikkers

Drie maal was ik jurylid voor de European Competition for Young Scientists EUCYS. Deze competitie wordt georganiseerd door de Europese Commissie, en is een van de leukste evenementen waaraan ik heb meegewerkt.

De competitie is bedoeld voor leerlingen uit de laatste klassen uit het middelbaar onderwijs. Ze voeren een wetenschapsproject uit, en doen dan eerst mee aan een nationale competitie. De nationale winnaars mogen dan meedoen aan de EU competitie, en worden een week lang ondergedompeld in de wereld van de wetenschap en engineering.  Alle disciplines mogen meedoen, maar de natuurwetenschappen, environmental studies en engineering zijn duidelijk het best vertegenwoordigd, gevolgd door wiskunde, en sociale wetenschappen. In de drie jaar dat ik jurylid was heb ik slechts een literatuurproject gezien. Het niveau van de werkstukken is vaak verrassend goed, origineel en professioneel.

Ik mocht namens EIROforum een paar prachtige prijzen uitreiken. Wat te denken van een weekje meewerken bij het ESO in Chili voor het beste astrofysicaproject? Of een weekje JET voor het beste mechanical engineering project? Echt geweldig stimulerend voor de scholieren.

Het behoeft geen betoog dat de competitie erg motiverend is voor de scholieren. Naast de competitie worden de studenten gestimuleerd om gastcolleges te volgen, kunnen ze meedoen aan culturele uitjes, krijgen ze uitleg over patenten, en bezoeken ze high-tech bedrijven. Om een idee te geven: in Stockholm (2006) werd de competitie georganiseerd in het technologiemuseum, bezochten we het Nobelmuseum, het ‘speel met wetenschap en techniek museum’ Tom Tits,  dineerden in het Wasa museum, en hadden een knallend afscheidsfeest in Skansen.  De prijsuitreiking was in de gouden zaal van het gemeentehuis van Stockholm, dezelfde zaal waar ook de uitreiking van de Nobelprijzen plaatsvindt. Met andere woorden: het is een super cool event!!!

In de drie jaar dat ik de jury zat (2006-2008) deed Duitsland het iedere keer geweldig. Duitse projecten sleepten de ene na de andere prijs in de wacht. Wat daarbij opviel, was hoe compleet en volwassen de Duitse projecten waren. Dat was geen toeval. Ik wil hier graag een beeld schetsen hoe de Duitsers hun talent koesteren en het beste uit de winnaars van hun nationale competitie halen. Als voorbeeld neem ik het project “Flight curves of table-tennis balls” van Joos en Burkart. Voor de nationale Duitse competitie hadden Joos en Burkhart een machine gebouwd waarmee de spin van ping-pong ballen systematisch kon worden gevarieerd voordat de bal op de tafel werd geslagen. Met twee videocamera’s werden de 3 dimensionale trajectories van de ballen gereconstrueerd, en mathematisch geanalyseerd.

Erg leuk allemaal, maar de vragen: “Wat is de reden van de drift van spinnende ballen?” of “Kunnen we dat meten?” en “Hoe zet je dat op?” werden niet beantwoord. Hoe dan ook. Het project was goed genoeg voor de nationale eerste prijs, die werd uitgereikt door Angela Merkel.

En nu komt het …. Joos en Burkhart werden in contact gebracht met technici van Mercedes, die een dag per week werden vrijgemaakt om mee te denken met het project. Een kleine windtunnel werd gebouwd, en een methode werd ontwikkeld om de spin van de ballen te meten. Snelle camera’s werden beschikbaar gemaakt om deze meting te doen. Met deze set-up kon de spin van de ping-pong ballen systematisch worden gevarieerd, en de krachten op de bal worden gemeten. De afhankelijkheid van kracht en spin kon worden verwerkt in een simpel mechanisch model voor de trajectories, en worden vergeleken met de literatuur.

Het project ontwikkelde zich van ‘good’ tot ‘excellent,’ maar veel belangrijker is dat Joost en Burkhart meegroeiden met hun project. Door de interactie met de Mercedes ingenieurs gingen ze andere vragen stellen, en systematischere antwoorden geven. Ze werden op een hoger plan getild en werden zelf ook excellent.

En hoe zit dan met Nederland zult u zich afvragen? Hoe doen ‘onze’ kids het?

Nederland is al jaren niet bij deze competitie vertegenwoordigd. Bij mijn weten is er zelfs geen nationale competitie. Dit is echt een seriële gemiste kans. De competitie is een ideale setting om de spanning van de wetenschap over te brengen aan de volgende generatie. Nederland doet zich en haar scholieren te kort door niet mee te doen. Excellentie is een cultuur waarin het brandend vuur van goede voorbeelden en rolmodellen worden aangereikt en doorgegeven aan de volgende generatie.

-1- Door aan een project te werken worden de leerlingen gemotiveerd om creatief met wetenschap om te gaan.

-2- Door aan de nationale competitie mee te doen, worden de leerlingen gestimuleerd om het beste uit zichzelf te halen.

-3- De internationale competitie is zeer stimulerend, en biedt de scholieren de kans om voor het eerst op hoog niveau wetenschap te bedrijven. Eerste contacten worden geknoopt.

-4- Door het Duitse model te volgen, en industrie en kennisinstituten in te zetten om de projecten te verbeteren zouden we ons talent de kans bieden op een zeer effectieve en snelle groei in een uiterst spannende en competitieve setting.

Het is mijn stellige overtuiging dat we in 2012 een nationale competitie moeten opzetten, en we in 2013 met de Europese competitie moeten meedoen. Naast de traditionele ‘science’ projecten zouden de scholieren ook gemotiveerd worden om met ‘arts and humanities’ projecten mee te doen. Laten we het vuur tonen, aanreiken en doorgeven!

Advertenties

Over Marco de Baar

http://de.linkedin.com/pub/marco-de-baar/5/141/b33
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Het spel en de knikkers

  1. Tarak zegt:

    Gatver een indoctrinatiewedstrijd door de vijandelijke EU. Waarom collaboreert u daarmee?

  2. Pyt van der Galiën zegt:

    @Tarak.

    Ik begrijp niets van je reactie. Indoctrinatie met wat eigenlijk?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s