Falende wetenschapscommunicatie in de oudheidkunde

Jona Lendering schreef deze bijdrage over falende wetenschapscommunicatie in de iranologie (de bestudering van het antieke Perzië).  Wellicht nuttig als voorbeeld van hoe het niet moet.

Lendring heeft de afgelopen jaren via zijn website een verscheidenheid aan vragen gekregen, en dat stelt hem in staat te differentieren naar houding (positef – negatief) en opleiding (hoog – laag). De 4 groepen stellen verschilende vragen, en verwachten verschillende antwoorden. Daarna stelt hij vast dat de klassieke wetenschapsvoorlichting slechts een van de 4 groepen bedient (laaggeschoold-positief). De categorie hooggeschoold, positief wordt bijna helemaal niet bediend, en de categorien laaggeschoold – kritisch (pseudowetenschap) en hooggeschoold – kritisch (sceptisch) worden door elkaar gehaald.

Door de verandering in opleidingsniveau verwacht Lendering overigens een verschuiving van pseudowetenschap naar wetenschapsscepticisme.

Food for thought!

Over Marco de Baar

http://de.linkedin.com/pub/marco-de-baar/5/141/b33
Dit bericht werd geplaatst in Reflectie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s