Het zoeken naar iets, en het ontdekken van iets anders

Serendipity, het zoeken naar iets, en het ontdekken van iets anders heeft me altijd geboeid. In de 17 jaar die ik als onderzoeker actief ben, heeft serendipity mij drie keer een prachtresultaat, met bijbehorende  publicaties in Phys. Rev. Let., opgeleverd.

PRL’s hebben maximale impact (Impact factor >8) bij minimale inspanning (4 pagina’s, ofwel twee dagen doortypen), en passen bij mijn Antilliaanse aard.

Mijn eerste paper was over dunne, sterk isolerende, laagjes die zich in het kernfusieplasma kunnen ontwikkelen, en een nieuwe klasse van magnetohydrodynamische (MHD) modes. De tweede keer vonden we dat die laagjes zich ook in plasma’s zonder extra verhitting voordoen. Veel later hebben we, geheel onverwacht, interessante scattering en meer-golven dynamica ontdekt tijdens metingen op TEXTOR in Jülich. Dit fenomeen kon in verband worden gebracht met MHD modes in het plasma.

Afgelopen week was het weer raak: Mijn team was aan de slag op Asdex Upgrade in Garching bij München met het nieuwe in-line ECE systeem waar ik al eerder over schreef.

Deze keer werd er voor het eerst gemeten met plasma. Om te beginnen maten mijn collega’s weer de scattering die we al eerder op TEXTOR gezien hadden. Daarnaast bleek tijdens uitbarstingen van zogenaamde Edge Localised Modes (ELMs) ook een verhoogde scattering te zijn. Dit resultaat was twee jaar geleden voorspeld voor ingekoppelde hoogvermogens electron cyclotron straling (ECRH) onder aanname van specifieke ELM karakteristieken.

Als enige ter wereld zijn wij in staat om de uitgekoppelde laagvermogens electron cyclotron (ECE) straling te meten langs de ECRH bundel. Hierdoor konden we dit fenomeen als eerste meten.

De relevantie van deze metingen is groot: het effect bepaalt voor een deel de efficiency van de ECRH systemen op ITER. We zijn nu in staat om de ELM-amplitude te relateren aan het gescatterde vermogen en daarmee de efficiency-vermindering van het ITER ECRH systeem te bepalen.

Oh ja… en het systeem doet ook nog waar het voor gemaakt is. We kunnen ECE meten tijdens ECRH, en daarmee een optimaal MHD controle systeem opzetten voor AUG.

Serendipity combineert een grote ondoelmatigheid met een grote doeltreffendheid. Denk daar maar eens over na!

Over Marco de Baar

http://de.linkedin.com/pub/marco-de-baar/5/141/b33
Dit bericht werd geplaatst in Hall of fame en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Het zoeken naar iets, en het ontdekken van iets anders

  1. Kristine zegt:

    Ha Marco,
    Leuk om te lezen welke rol serendipiteit in je onderzoek speelt — al begrijp ik er inhoudelijk helemaal geen snars van. Ik ben jaloers op PRL! Wij cultuurhistorici hebben zo’n tijdschrift voor kleine toevallige ontdekkingen ook, de Notes & Queries, maar dat heeft helaas niet zo’n hoge impactfactor. Zou het wel moeten hebben — serendipiteit is de bron van allerlei grote ontdekkingen (zie ook deze BBC radioserie).

  2. Rens van den Braber zegt:

    Ha Marco,

    Begrijp ik het goed dat uit de meetdata van vorige week is gebleken dat niet alleen NTMs maar ook ELMs gemeten kunnen worden en dat de meetsessie dus een groter succes is dan verwacht?

Geef een reactie

