Nieuwswaarde vs. juistheid

In dit nature artikel wordt uitgelegd en aangetoond dat voornamelijk in de psychologie, artikelen meer op hun nieuwswaarde, dan op hun juistheid worden beoordeeld.

Positive results in psychology can behave like rumours: easy to release but hard to dispel. They dominate most journals, which strive to present new, exciting research. Meanwhile, attempts to replicate those studies, especially when the findings are negative, go unpublished, languishing in personal file drawers or circulating in conversations around the water cooler.

Maar niet alleen in de psychologie doet dit fenomeen zich voor. Interessant is het figuur met de titel ‘Accentuate the positive’ waarin verschillende disciplines worden vergeleken: Per vakgebied wordt het percentage artikelen over positief geteste hypothesen getoond.  De Band is van 70 (space) tot 93% (psychologie). Physics is met 84% een middenmoter.

Advertenties

Over Marco de Baar

http://de.linkedin.com/pub/marco-de-baar/5/141/b33
Dit bericht werd geplaatst in Hall of shame, Reflectie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s