Gender bias in de wetenschap

Het is bekend dat, met het beklimmen van de klif der wetenschappelijke hierarchie, het uitzicht steeds monotoner wordt: Niks diversity, niks paarse tuinbroeken. Hoe hoger je komt, hoe hoger het percentage blanke mannen. En zoals recent aan de UvA bleek, komt het wel eens voor (let op: ironie!) dat ‘de mannen’ een onzorgvuldige selectieprocedure opzetten. Is ‘Amsterdam’ een incident?

Een recent Amerikaans onderzoek suggereert van niet, en komt tot onthutsende resultaten: Gender bias vindt op grote schaal plaats in de wetenschap, leidt to grote inkomensverschillen, en is subcontious.

Deze bevindingen sluiten uitstekend aan bij de ‘gender diversity in high performance organizations’ sessie die we in november 2011  met de TU/e hadden. Er moet veel werk gedaan worden. Let op: ik zeg dit niet om zielige vrouwen te helpen. Die hebben mijn hulp niet nodig. Ik zeg dit omdat bias de slagkracht van de organisaties vermindert. We moeten forceren dat de meest geschikte persoon op de open plek komt, en bias staat dat in de weg.

Over Marco de Baar

http://de.linkedin.com/pub/marco-de-baar/5/141/b33
Dit bericht werd geplaatst in Hall of shame, Reflectie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Gender bias in de wetenschap

  1. Eerlijk gezegd maak ik me niet zo’n zorgen om de gender bias. Die is beschreven en wordt bediscussieerd. Waar ik me veel meer zorgen om maak, is de bias die onderzoekers hebben als ze hun activiteiten moeten rechtvaardigen. Sommig onderzoek is minder belangrijk dan ander, en er zijn redelijke, min of meer objectieve criteria om dat vast te stellen. Maar niemand geeft toe wanneer zijn eigen onderzoek daaraan niet blijkt te voldoen. Dan is de waarheidsliefde ineens een stuk minder dan de liefde voor de eigen baan. Vervolgens probeert men het eigen hachje te redden door overdreven claims te doen. De weerzin die dit oproept, bedreigt de wetenschap als geheel. Dáár maak ik me meer zorgen om.

    • Sapnnend als altijd, Jona!

      Ik zou oprecht heel benieuwd zijn naar wat -volgens jou- objectieve criteria zijn om het belang van onderzoek te bepalen.
      Eerlijk gezegd ben ik daar nogal sceptisch over: er zijn hele mooie voorbeelden van fundamentele wetenschap, waarbij pas jaren nadat het onderzoek is gedaan het belang ervan bepaald kon worden (wetenschappelijk en qua valorisatie).

  2. SF zegt:

    Ook in Nederland wordt er goed onderzoek gedaan op dit terrein, bijvoorbeeld door Marieke van den Brink: http://www.ru.nl/genderstudies/igs/geaffilieerde-staf/geaffilieerde-staf/brink-mevr-dr/ Haar (populair-)wetenschappelijke artikel over hoogleraarbenoemingen (te vinden op genoemde website) is zeer lezenswaardig.

    ps. bedankt voor je interesse – het gaat goed me!

Geef een reactie

